yr.no  fikk  Merket  for  god  design

yr.no fikk Merket for god design

yr.no ble i dag hedret av Norsk Designråd med Merket for god design.

– Juryen mener yr.no utklasser samtlige værmeldingssider, og går et steg videre.

yr.no fikk Merket for god design. Fra venstre: Tom Erik Støwer (redaktør for yr.no), Martin Berglund (designer, NRK), Mai-Linn Finstad (kommunikasjonsrådgiver, Meteorologisk institutt), Erik Bolstad (redaksjonssjef) og Cecilie Lyng (profilsjef i NRK). Foto: Johnny Syversen.

– yr.no har revolusjonert værmelding på nett med et intuitivt og forståelig brukergrensesnitt, heter det i jurybegrunnelsen. — Juryen mener yr.no utklasser samtlige værmeldingssider, og går et steg videre.

yr.no mottar merket i kategorien «interaktiv design». Det blir totalt delt ut 33 merker.

Merket for god design er blant de mest ettertraktede utnevnelsene i Norge innen design og tjenesteutvikling.

Stolt gjeng

yr.no ble lansert i 2007, og redesignet i 2011. yr.no mottar Merket for god design for det nye designet.

Det er mange som bidro i designprosessen, bl.a. interaksjonsdesigner i NRK, Martin Berglund.

– Da vi startet jobben med å redesigne yr.no i fjor hadde vi en sterk følelse av at dette ikke er et nettsted du kan tulle med, sier Berglund og utdyper: — Man er veldig ydmyk når man jobber med en tjeneste som så mange nordmenn har et forhold til.

– Hva er hemmeligheten bak yr.nos suksess?

– Vi var et ganske lite kjerneteam med høyt kunnskapsnivå på tvers av fagområder. Vi nøt stor grad av tillit og frihet og jobbet veldig tett med materien, forklarer Berglund. — I tillegg var det en stor fordel at vi hadde et solid utgangspunkt og ikke et blankt ark da vi startet på redesignet.

 

Logo for NRK Logo for Meteorologisk Institutt
Yr er et samarbeid mellom NRK og Meteorologisk institutt.
Redaktør: Ingrid Støver Jensen. Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen. Meteorologisk ansvarlig: Roar Skålin.
Opphavsrett © NRK og Meteorologisk institutt 2007 - 2017