Prisar og utmerkingar til Yr

Etter at yr.no vart lansert i 2007 har nettstaden fått fleire prisar og utmerkingar.

Vi som arbeider med yr.no blir sjølvsagt både stolte og glade over å få slike prisar – det gjev inspirasjon og glede!

Prisar og utmerkingar til yr.no
 Merket for god design

2012: Merket for god design

Frå jurykjenninga: «– yr.no har revolusjonert værmelding på nett med et intuitivt og forståelig brukergrensesnitt (…). Juryen mener yr.no utklasser samtlige værmeldingssider, og går et steg videre.»

Les meir

 

2011: Innovasjonsprisen for universell utforming

Frå jurykjenninga: «Man har nedlagt mye arbeid i utviklingen av yr.no. Det er komplisert å tilrettelegge for så mye tilgjengelig informasjon i en slik bredde, noe man her har løst på en forbilledlig måte. Juryen anerkjenner at løsningen også er tilgjengelig for de aller fleste, det er kun detaljer som gjenstår før den tilfredsstiller alle krav til universell design.»

Les juryens kommentarar og grunngjeving for tildelinga til yr.no

Norsk Designråds artikkel om utviklingsarbeidet av yr.no

2010: «Nettsted i særklasse», ABC Startsiden

Frå jurykjenninga: «Man kan ikke unngå å bli imponert over hvor raskt NRK og Meteorologisk Institutt klarte å gjøre dette nettstedet til en merkevare hvor alle går for å sjekke været. Lekkert utformet design, værvarsel fra over 7 millioner steder i Norge og resten av verden, nyheter og mye mer gjør dette til en banebrytende tjeneste.»

 Fyrlyktprisen

2009: Statens Dataforum: «Årets IT-fyrlykt i offentleg sektor»

Frå jurykjenninga: «…går foran i arbeidet med å gjøre offentlige data tilgjengelige. Gjenbruksverdien sikres gjennom publikumstjenester og underlagsdata. Juryen har latt seg imponere av tjenestens stabilitet og tilgjengelighet for ulike plattformer, og ikke minst hvordan den er tatt i bruk og skapt begeistring hos et svært bredt publikum.»

Les meir om fyrlyktprisen.

 Gulltaggen

2008: Gulltaggen

Diplom i kategorien «beste informasjonsnettsted» 2008

Webby Awards

 2008: Official honoree Webby Awards

Webby Award er den kan hende største og mest kjende nettprisen i verda. yr.no vart nominert i kategorien «Services», og er den einaste skandinaviske nettstaden som var «official honoree» i denne kategorien.

Artikkel på yr.no om prisen.

 Rosingprisen

2007: Rosingprisen for beste netteneste

Rosingprisen blir delt ut av Den Norske Dataforening.

Frå jurykjenninga: «De ansvarlige har gjort et banebrytende arbeid for å visualisere store mengder kompliserte data på en lettfattelig og forståelig måte for det allmenne publikum. Årets vinner har et innhold som svært mange – for ikke å si alle – av oss er opptatt av, nemlig været. NRK og Meterologisk institutt har samarbeidet med APT og en lang rekke værdataaktører for å utvikle yr.no. Detaljert varsel for hele 7 millioner steder i Norge og verden er gjort gratis og reklamefritt tilgjengelig for alle på yr.no – men dette er bare starten. Det viktigste innovasjonsgrepet yr.no har gjort er nemlig å gjøre alle sine værdata fritt og åpent tilgjengelig gjennom et såkalt åpent API. Dette betyr at hvem som helst kan lage sine egne værtjenester med data fra yr.no – og markerer et veiskille for hvordan viktig innhold kan og bør gjøres tilgjengelig på nettet. Gratulerer!»

Les meir på dataforeningen.no.

 Rosingprisen

2007: Språkprisen (delt ut saman med Rosingprisane av Dataforeininga og Språkrådet)

Frå jurykjenninga: «Nettspråket som er valgt, er tilpasset målgruppen på en forbilledlig måte. Ord og uttrykk fra fagspråk og internasjonale begrep, er oversatt og tilrettelagt for den brede målgruppen det her er snakk om. Språket er dessuten svært verbalt og har en frisk, uformell tone, som disse eksemplene viser: «Slik forstår du varslene på yr.no», «Slik lagar vi varsla på yr.no» eller en overskrift som «yr av glede». – Språket er gjennomarbeidet i alle deler av nettstedet, også i forbindelse med animasjoner, lenketekster osv. Begge målformene er representerte og integrerte på en tilsynelatende systematisk måte.»

Les meir på dataforeningen.no.

 Årets offentlige nettsteder 2007

2007: Årets offentlege netteneste (Direktoratet for forvaltning og IKT)

Frå jurykjenninga: «Vinnaren av årets netteneste vender seg til eit stort publikum og har eit brukarvennleg grensesnitt som gjer det enkelt å finne fram. Nettstaden tilbyr fleire inngangar til informasjonen og nyttar web-teknologien godt. Men juryen meiner at det er unødvendig å presentere mange ulike lokalitetar, som til dømes kyrkje, bru, tunnel, for same geografiske stad. Vinnaren legg til rette for at andre nettstader kan bruke data i eigne tenester, noko som juryen meiner gjer nettstaden til eit førebilete for andre.»

Les meir på noreg.no

Sist oppdatert 7. september 2015 kl 14:57
Logo for NRK Logo for Meteorologisk Institutt
Yr er et samarbeid mellom NRK og Meteorologisk institutt.
Redaktør: Ingrid Støver Jensen. Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen. Meteorologisk ansvarlig: Roar Skålin.
Opphavsrett © NRK og Meteorologisk institutt 2007 - 2017